آخرین خبر

آغاز سالی سخت برای سازمان غذا و دارو

تنها چند روز از آغاز به کار عادی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها گذشته که با وضعیتی غیر‌عادی در تامین کالاهای مورد نیاز حوزه سلامت روبرو می‌شویم. هنوز از شوک خبر محدودیت بودجه برای تامین دارو و احتمال افزایش قیمت دارو در سال جدید بیرون نیامده‌ایم که خبر کمبود بیش از 200 قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی بر فرق ما کوبیده می‌شود. در هر دو مورد نگاه‌ها به سوی سازمان غذا و دارو می چرخد. با این توصیف، سازمان غذا و دارو در نخستین روزهای سال نو با پرسش‌ها و انتظارات و انتقادهای فراوانی روبرو می‌شود. چرا که یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های این سازمان، رصد مداوم بازار دارو و تجهیزات پزشکی و اطمینان از تامین این اقلام برای ماه‌های بعد و جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در سطح جامعه است.
رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران از تخصیص نیافتن بودجه مناسب و مکفی به طرح دارویاری سخن می‌گوید که به افزایش پرداخت از جیب مردم منجر می‌شود و در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به وضعیت بودجه دارو و تجهیزات پزشکی، هشدار داده می‌شود. این در حالی است که در سال های گذشته علیرغم محدودیت‌های تجاری و اقتصادی، ظرفیت و کیفیت تولید برخی اقلام دارویی و ملزومات مصرفی در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده، اما همین دستاوردها هم تا حد زیادی به واردات برخی مواد اولیه و دستگاه‌ها و نیز تبادل دانش فنی با کشورهای دیگر وابسته است. سد شدن راه تعامل با اقتصاد جهانی و تشدید محدودیت سیاسی و تجاری، فرصت‌های صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی را به خطر می‌اندازد.
از این گذشته، بخشی از داروها و تجهیزات، تنها از طریق واردات تامین می‌شوند. این بخش که از نظر وزن و حجم رقم چشمگیری نیست، از نظر ارزش، مبلغ به نسبت، قابل توجهی را شامل می‌شود. بنابراین نوسان‌ها و محدودیت درآمدهای ارزی و تخصیص بودجه، بی‌شک آثار نامطلوبی بر تامین آن‌ها خواهد گذاشت. آیا تدبیر و اراده و توان کافی برای گذر از این تنگنا در سازمان غذا و دارو به چشم می‌خورد؟

مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور