آخرین خبر

آشنایی با پایگاه‌های علمی معتبر جهت دستیابی به مجلات و مقالات روز جهان

پایگاه‌های علمی بر اساس فاکتورها و معیارهای مختلف (کیفیت مقالات، میزان ارجاع و استناد، سرعت چاپ، تعداد مقالات و …) مجلات مختلف را نمایه (Index) می‌کنند. بر این اساس نویسندگان می‌توانند بین مجلات مختلف از نظر اعتبار، مجله مورد نظر خود و سطح آن را مشخص کنند. در واقع پایگاه علمی نمایه‌کننده مانند یک شرکت است؛ هر چقدر این شرکت قدیمی‌تر و معتبرتر باشد مخاطبین آن نیز بیشتر خواهند بود. اگر بخواهیم مجلات بین‌المللی را از نظر درجه و اعتبار و رتبه بررسی کنیم، باید تفاوت مؤسسات اصلی نمایه کننده (ایندکس) مجلات را بدانیم. در حالت کلی چهار ایندکس‌کننده معتبر بین المللی در علوم مختلف عبارتند از:
شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) ، اسکوپوس (Scopus) ، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و در زمینه پزشکی هم پاب مد (PubMed) مهم‌ترین ابزار برای جستجوی پایگاه داده‌های آزاد (دیتابیس) مدلاین است.

مجلات تامسون (ISI,WOS)
شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) یک شرکت چندملیتی رسانه‌های گروهی است که زیر مجموعه‌هایی دارد که یکی از این
زیر مجموعه‌ها، پایگاه Web of Science است.

پایگاه (Web Of Science (WOS یک نمایه استنادی علمی است که توسط تامسون رویترز ایجاد شده است که جستجوی استنادی جامع را فراهم می‌کند. به صورت عامیانه و متداول مقالاتی که در این پایگاه نمایه می‌شوند به مقالات ISI شهرت یافته‌اند. ISI مخفف
Institute of Scientific Information یا موسسه اطلاعات علمی است. این موسسه در سال ۱۹۶۰ تأسیس شد و در سال ۱۹۹۲ توسط موسسه علمی تامسون خریداری شد و از آن پس با نام Thomson ISI شناخته می‌شود.
WOS دو نوع مجله دارد که یکی دارای ایمپکت فاکتور (Impact Factor-IF) بوده و دیگری بدون ایمپکت فاکتور هستند، به مجلاتی از WOS که دارای ایمپکت فاکتور هستند مجلات JCR گفته می‌شود و مجلات بدون ایمپکت فاکتور، مجلات ISI Listed نامیده می‌شوند. ایمپکت فاکتور میزان تاثیری است که یک مقاله بر مقالات بعدی می‌گذارد. IF نشان می‌دهد به یک مقاله منتشر شده چند بار رجوع شده است و برآورد نسبت میزان عددی استنادها به تعداد مقالات چاپ شده در یک سال در یک ژورنال خاص را در نظر می‌گیرد. زمانی که چند مجله در زمینه‌های مشابه دارید، ایمپکت فاکتور آن‌ها می‌تواند مشخص کند کدام یک اعتبار بالاتری دارند. این شاخص مختص مجلاتی است که مقالات معتبر علمی در زمینه‌های مختلف چاپ می‌کنند. چاپ یک مقاله در مجله‌ای که IF آن عدد بالایی است موجب می‌شود تا اعتبار نویسنده مقاله بالاتر برود. برای دسترسی به میزان IF یک ژورنال کافیست به سایت همان مجله علمی مراجعه کنید. WOS ۲۵۲ موضوع مختلف را در دسته بندی‌های خود قرار می‌دهد که شامل فنی و مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و غیره می‌شود. مجلاتی که در WOS نمایه می‌شوند در یکی از این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرند. برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه تامسون می‌توانید به آدرس http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/#journal_lists مراجعه کنید.

مجلات اسکوپوس (Scopus)
اسکوپوس یکی از محصولات شرکت الزویر (Elsevier) هلند است که اطلاعات کتاب شناختی حدود ۲۵ میلیون سند را جمع آوری کرده است. اسکوپوس همچنین اطلاعات محصولات حدوداً ۵ هزار ناشر علمی از سراسر  جهان را در خود جای داده است. نمایه اسکوپوس یکی از معتبرترین و شناخته شده‌ترین نمایه‌های استنادی است. دسترسی به اطلاعات این پایگاه به صورت رایگان امکان‌پذیر نیست و نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارید.

مانند پایگاه ISI که از شاخص‌هایی مانند ایمپکت فکتور برای رتبه‌بندی مجلات خود استفاده می‌کند در اسکوپوس هم شاهد رتبه‌بندی بر حسب شاخص Q هستیم. اگر مجله‌ای Q1 عنوان شود، یعنی بالاترین رتبه در میان مجلات اسکوپوس را داراست و اگر مجله‌ای Q4 شود، کمترین امتیاز را در میان مجلات اسکوپوس از آن خود کرده است. برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه اسکوپوس می‌توانید به آدرس http://www.scimagojr.com مراجعه کنید.

مجلات پاب مد (Pubmed)
برخلاف دو موسسه قبل که معرفی شد، پابمد یک موتور جستجوی قدرتمند در زمینه پزشکی و زیست شناسی است و توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا نگهداری و بروزرسانی می‌شود. این موتور جستجو رایگان به شما امکان می‌دهد تا مقالات مختلف در زمینه زیست شناسی و پزشکی را از چندین دیتابیس استخراج و استفاده کنید. مهمترین و محبوبترین پایگاه داده این موتور جستجو، مدلاین نام دارد که یک بانک جامع از مقالات زیست شناسی و پزشکی است. موسسه NCBI مسئول اصلی ایندکس مجلات در پابمد و مدلاین است. مجلاتی که در این پایگاه نمایه شده‌اند به صورت موشکافانه و بسیار دقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند و این نشان می‌دهد از نظر علمی از اعتبار بالایی برخوردارند. پاب مد بیش از ۲۶ میلیون مقاله را در زمینه‌های مختلف پزشکی در خود جای داده است. پاب مد مجموعه‌ای از اطلاعات کیفی مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری و سایر نهادهای و سازمان‌های دولتی حوزه سلامت ایالات متحده آمریکا است. این دیتابیس به طور رایگان برای جهانیان قابل دسترس است.
برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پاب مد می‌توانید به آدرس http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog مراجعه کنید.

مجلات ISC
پس از تامسون، اسکوپوس و پابمد، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سومین پایگاه استنادی معتبر برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می‌شودکه در حال حاضر بیش از ۵۷ کشور در آن مشارکت دارند. این پایگاه در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی است. نمایه استنادی علوم ایران معادل Web of Science نظام ISI است اما برتری که نسبت به WOS دارد این است که برخلاف نظام مزبور، با بومی‌کردن نمایه استنادی علوم ایران متن کامل مقاله‌ها را در دسترس استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد. مشخصات کتاب‌شناختی تمامی نشریات علمی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت مجوز انتشار گرفته‌اند در این پایگاه نمایه‌سازی می‌شوند. قرار است در آینده این پایگاه، نشریات فارسی، اردو، عربی و انگلیسی موجود در ایران و منطقه را نمایه‌سازی کند. در این منبع به راحتی می‌توان مقالات یا مجلات را جستجو کرده و نتیجه آن را بر اساس تعداد استناد، تعداد منابع، اولین نویسنده، تاریخ و موارد دیگر مرتب‌سازی کرد. همچنین می‌توان به جستجو در استنادها (نویسنده مورد استناد و یا مدارک مورد استناد) پرداخت. اما نقطه ضعفی که در این بخش وجود دارد این است که در نتایج جستجو که فهرستی از نویسندگان مورد استناد و مدرک مورد استناد نمایش می‌دهد، امکان دیدن اطلاعات کامل منبع مورد استناد و تعداد استنادها وجود ندارد. برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در ISC می‌توانید به آدرس http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en مراجعه کنید. همچنین ISC  شامل موارد زیر است و این اطلاعات در آن قرار دارند:

  • گزارش‌های استنادی نشریات فارسی:
    (Persian Journal Citation Report (PJCR
  • گزارش‌های استنادی نشریات عربی:
    (Arabic Journal Citation Reports (AJCR
  • گزارش‌های استنادی نشریات انگلیسی:
    (English Journal Citation Reports (EJCR
  • نمایه استنادی علوم ایران:
    (Persian Science Citation Index (PSCI
  • نمایه استنادی علوم جهان اسلام:
     Islamic World Science Citation Index
  • طلایه داران علم ایران:
    (Persian Essential Science Indicator (PESI
  • فهرست مندرجات فارسی:
     Persian Current Content
  • پایگاه استنادی برترین کنفرانس‌های علمی فارسی:
    (Persian Highly- Cited Proceedings Database  (PHPD
  • نظام آگاهی رسانی استنادی ایران:
    Persian Citation Alert
  • نظام آگاهی‌رسانی نشریات علمی جهان اسلام:
     ISC Current Awareness Services
  • نظام گزارش استنادی: 
    Citation Report
  • نظام شاخص‌های عملکردی نشریات فارسی:
     Persian Journal Performance Indicator
  • تحلیل پایگاه داده‌های نشریات فارسی:
     Analysis Of Persian Journal Database
  • نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام: 
    ISC E-Journals
  • تولید کتاب علم ایران

این نمایه‌ها اغلب برای مجلات خارجی کاربرد دارند، مجلات نیز با توجه به اعتبار و ارزش مقالاتی که در آن‌ها منتشر شده است هر یک از این نمایه‌ها را دریافت می‌کنند و وارد پایگاه داده آن‌ها می‌شوند. برای مثال مجلات PubMed مجلاتی هستند که از مقالات آن‌ها در پایگاه داده پاب مد استفاده می‌شود و این نشان می‌دهد این مجلات بیشتر در زمینه مطالعات پزشکی فعالیت دارند. همچنین مقالاتی که در هر یک از این مجلات منتشر شود با نمایه آن خوانده می‌شود. مثلاً مقاله‌ای که در یک مجله ISI منتشر شود مقاله ISI خوانده می‌شود. به همین دلیل است که این مقالات با مقالات معمولی که در مجلات دیگر چاپ می‌شوند متفاوتند و ارزش و اعتبار بیشتری دارند و باید در نگارش آن‌ها نیز نکات دقیق‌تر و خاص‌تری رعایت شود. اما در عوض وقتی مقاله شما در مجلاتی که هر یک از این نمایه‌ها را دارند منتشر شود هم بیشتر خوانده خواهد شد هم اعتبار بالاتری دریافت خواهد کرد.

اعتبار مجلات داخلی
در ایران مجلات با این نمایه‌ها شناخته نمی‌شوند و اعتبار و درجه علمی خود را از سوی ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا حوزه علمیه کسب می‌کنند. این مجلات به ترتیب اعتبار شامل موارد زیر هستند:
مجلات علمی- پژوهشی
در مجلات علمی- پژوهشی اغلب مقالات و مطالعاتی به چاپ می‌رسند که به منظور حل مشکل یا بیان نظریه‌ای در یکی از موضوعات علمی نگارش شده باشند. اینگونه مطالعات باید نظام‌مند بوده و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشند و با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری تهیه شده باشند. هدف اصلی مقاله- علمی پژوهشی، ایجاد یک استدلال است. مخاطبین اصلی این مجلات، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی تحقیقاتی و تولیدی هستند.

مجلات علمی- ترویجی
مقالاتی که در مجلات علمی- ترویجی منتشر می‌شوند نیز با همان نام خوانده می‌شوند. یک مقاله علمی- ترویجی که به آن مرور ادبیات نیز گفته می‌شود، اطلاعات مربوط به یک موضوع خاص در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. این مقاله می‌تواند خلاصه‌ای از مقالات و منابع موجود باشد با این تفاوت که باید سازماندهی خاصی در آن به کار گرفته شود و تفسیری جدید از مقالات و مطالعات قبلی ارائه دهد.
از مقالات علمی ترویجی می‌توان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمه‌ای و تحلیلی اشاره کرد که در بین آن‌ها مقالات تحلیلی از نظر علمی، ارزش بالاتری دارند. مجلات علمی- ترویجی معمولاً دستاوردهای علمی و فنی حرفه‌ای را با زبانی ساده‌تر در اختیار افراد مختلف قرار می‌دهند. مخاطبین این نوع مجلات را می‌توان افرادی با تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان دوره‌های دبیرستانی، صنعتگران، مخترعین و مبتکرین دانست.

مجلات علمی- تخصصی
این نوع مجلات معمولاً هیچ امتیاز یا مجوز علمی را از ارگان‌های نام‌برده دریافت نکرده‌اند و فقط به منظور اطلاع رسانی و بالابردن آگاهی افراد خاصی از جامعه در زمینه‌های تحقیقی چاپ می‌شوند. مجلات علمی تخصصی اغلب وابسته به سازمان‌ها و نهادهای خاص هستند و مباحث تخصصی در یک زمینه خاص را مطرح می‌کنند.

تفاوت بین مجلاتSCI ،SCIE و SCImago 

همیشه بین مجلاتSCI ،SCIE و SCImago سردرگمی وجود داشته است. نحوه تمایز آن‌ها در زیر شرح داده شده است:
همانطور که قبلاً ذکر شد SCI به عنوان شاخص استناد علوم است و توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) شکل‌گرفت و توسط یوجین گارفیلد ایجاد شد. در حال حاضر تامسون رویترز مالک آن است.

SCIE شاخص استناد علوم توسعه یافته و یک پایگاه داده کتاب‌شناختی است که توسط گارفیلد ساخته شده و متعلق به تامسون رویترز است.
مجله SCImago براساس شاخص رتبه‌بندی ژورنال (SJR) نامگذاری شده است. این فهرست بر اساس پایگاه داده اسکوپوس ساخته شده است.
SCImago Journal & Country Rank یک سایت عمومی برای شناسایی رتبه بندی علمی ژورنال‌ها و کشورها است.  این سیستم رتبه‌بندی توسط اسکوپوس طراحی شده است و از آن برای تحلیل  و شناخت کیفیت مجلات استفاده می‌شود.

نحوه تشخیص ایمپکت فکتور ژورنال مجلات
برای جلوگیری از انتشار شاخص اشتباه یا ایمپکت فاکتورهای دست‌کاری شده، بهتر است از سایت‌های معتبر استفاده کنید. چندین سایت معتبر در این زمینه وجود دارند که برای آگاهی از اعتبارسنجی مقالات آن ژورنال می‌توانید به آن‌ها رجوع کنید. برخی از سایت‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از Impact Factor ژورنال‌های مختلف آگاهی پیدا کنید عبارتند از:

www.scimagojr.com
https://www.scimagojr.com/journalrank.php
www.bioxbio.com
www.impactfactor.ir
www.citefactor.com

سایت‌های مشخص شده برخی از بهترین منابع برای به‌دست آوردن اطلاعات تخصصی در مورد مجلات ISI در همه رشته‌های تخصصی هستند و علاوه بر اعلام مقدار شاخص ضریب تأثیر، قادرند اطلاعات تکمیلی نظیر کشوری که مجله در آن چاپ‌شده، نام اختصاری مجله، تیراژ شماره‌های چاپ‌شده مجله در سال، زمینه پژوهشی مجله و بسیاری از اطلاعات دیگر را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهند.

مزایا و معایب شاخص Impact Factor
هرچند که شاخص Impact Factor می‌تواند به‌عنوان معیاری برای سنجش کیفیت مجلات شناخته شود ولی بهتر است بدانید که به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها نمی‌تواند به‌تنهایی برای سنجش کیفیت ژورنال‌های علمی و ارزش‌یابی مناسب باشد و برای این منظور بهتر است مؤلفه‌های گوناگونی را در نظر گرفت. ولی این شاخص تا حدود زیادی می‌تواند برای دانش‌پژوهانی که به دنبال مقالات ISI هستند مؤلفه خوبی باشد. با تمام این کاستی‌ها، چاپ مقالات ISI که دارای ایمپکت فکتورهای مختلفی هستند، یکی از دشوارترین امور تحقیقاتی است که هر دانش‌پژوهی به دنبال آن است و انتشار مقاله علمی معتبر در ژورنال‌هایی حتی با ایمپکت‌فکتور پایین، یک موفقیت علمی و تحقیقاتی محسوب خواهد شد. چاپ مقالات در بسیاری از مقالات ISI واقعی با ایمپکت فکتور پایین کار آسانی نیست و چاپ مقاله در تمامی مجلات ISI معتبر و واقعی کار بسیار دشواری است. بسیاری از مجلاتی که با گرفتن هزینه مقاله را چاپ می‌کنند به طور حتم از مقالات ISI محسوب نمی‌شوند یا در آینده نزدیک اسم آن‌ها در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

کاربرد ایمپکت فاکتور
از ایمپکت فاکتور برای مقایسه مجلات مختلف در یک زمینه خاص استفاده می‌شود و این پارامتر عملاً پر استفاده‌ترین روش طبقه بندی ارزش مجلات علمی و آکادمیک، است. به گونه‌ای که مجلات با ایمپکت فاکتور بالاتر به عنوان مجلات بهتر طبقه‌بندی می‌شوند و بسیاری از دانشگاه‌ها برای دخالت دادن مقاله در رتبه بندی اساتید یا دانشجویان مقادیر حداقل مورد نیاز برای ایمپکت فاکتور در نظر می‌گیرند. البته چون محاسبه ایمپکت فاکتور با در نظر گرفتن کل مقالات انجام می‌گیرد، به تنهایی برای رتبه بندی تک‌تک مقالات کافی نیست. پایگاه WOS بیش از ۱۱ هزار مجله علمی و علوم اجتماعی را نمایه کرده و برای آن‌ها پارامتر ایمپکت فاکتور را محاسبه و منتشر کرده است.

پایگاه‌های علمی عمومی

  • ساینس دایرکت (ScienceDirect)
  • کتابخانه آنلاین وایلی (Wiley Online Library)
  • اسپرینگرلینک (SpringerLink)
  • سِیج‌ژورنالز (SageJournals)
  • آکسفورد (Oxford) اغلب مخصوص کتاب و دانشگاه است.
  • کمبریج (Cambridge) اغلب مخصوص کتاب و دانشگاه است.
  • تیلور اند فرانسیس آنلاین (Taylor&Francis Online)

ساینس دایرکت


انتشارات الزویر (Elsevier) در دنیا شهرت زیادی دارد. برای دسترسی تعدادی از کتب منتشرشده از سوی این مرکز می‌توانید به پایگاه ساینس‌دایرکت مراجعه کنید. در پایگاه ساینس‌دایرکت علاوه بر کتب انتشارات الزویر، امکان دسترسی به مقالات انگلیسی بالغ بر 3 هزار نشریه معتبر هم میسر است. از آنجا که پایگاه نام‌برده پایگاهی عمومی است در آن می‌توانید به نشریات و محتوایی در حوزه‌های مختلف و رشته‌های گوناگون دسترسی داشته باشید؛ رشته تخصصی خود را در قسمت سرچ مقالات تایپ کنید تا مقالات و ژورنال‌های آن حوزه را به شما معرفی کند.

کتابخانه آنلاین وایلی
انتشارات وایلی هم از معروف‌ترین‌های حوزه نشر در دنیاست. دسترسی به نشریه‌ها و کتاب‌های این انتشارات در زمینه‌های علمی مختلف مانند زیست‌شناسی، علوم رایانه، علوم انسانی، اقتصاد و غیره میسر است. دسترسی به کتابخانه آنلاین وایلی می‌تواند انبوهی از محتوای ارزشمند در رشته‌های گوناگون را در اختیار مخاطبان خود قرار بدهد. بقیه پایگاه‌ها را هم که در بالا معرفی کردیم به همین صورت از معتبرترین پایگاه‌های داده برای ژورنال‌های معتبر هستند.

اسپرینگرلینک
شرکت Springer Science+Business Media همان شرکت اسپرینگر است که در میان پژوهشگران و دانشگاهیان شناخته شده است. دلیل و راز موفقیت شرکت اسپرینگر کیفیت بالای خدمات آن است. مجلاتی که توسط این شرکت چاپ می‌شوند جزو مجلات پیشرو در جهان علم هستند و اکثراً دارای ضریب اثر بسیار بالایی هستند. هم اکنون این شرکت مسئولیت انتشار بیش از ۲۲۰۰ مجله انگلیسی زبان را بر عهده دارد و تنها در سال 2021 بیش از 10000 کتاب جدید چاپ کرده است. در مجموع در وبسایت این موسسه میلیون‌ها مقاله کامل و کتاب وجود دارد. یکی دیگر از علل موفقیت این شرکت همکاری آن با بزرگان علم جهان است. موسسه اسپرینگر با بیش از ۱۵۰ برنده جایزه نوبل همکاری داشته است که رقمی حیرت آور است. از جمله حیطه‌هایی که مجلات این شرکت آن را پوشش می‌دهند عبارت است از: حیطه علوم رفتاری، حیطه مواد و شیمی، حیطه کامپیوتر، حیطه زمین و محیط، حیطه مهندسی و حیطه پزشکی.

جستجو در سایت اسپرینگر
این انتشارات یکی از قویترین مجموعه‌های کتابخانه‌های STM و HSS را دارا است. انتشارات Springer بخشی از Nature Springer (که یک ناشر جهانی است) است. هدف Springer Nature پیشبرد کشف و  انتشار علم وحمایت از توسعه تحقیق و ایده‌های نوآورانه و دانش در سراسر جهان است. برای جستجوی مقاله و کتاب در سایت موسسه اسپرینگر باید پس از ورود به سایت www.springer.com از منوی سمت راست آن گزینه SpringerLink را انتخاب کنید. در اینجا شما می‌توانید در بین گزینه‌ها و مقالات موجود به جستجو بپردازید. همچنین می‌توانید از سایت اسپرینگر مقاله رایگان نیز دانلود کنید.

سِیج‌ژورنالز
پایگاه اطلاعاتی سیج یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات معتبر است که به انتشارات بین المللی سیج وابسته است. انتشارات بین المللی و خصوصی سیج به دلیل کیفیت و نوآوری در انتشار در سرتاسر جهان شهرت یافته است. این انتشارات علاوه بر چاپ کتاب‌های علمی، پنجمین انتشارات بزرگ مجلات علمی در کنار مؤسسات مشهوری همچون الزویر و اسپرینگر است.  یکی از بخش‌های محبوب انتشارات سیج، پایگاه اطلاعاتی سیج ژورنال است که مجلات چاپ شده در این انتشارات را نمایه می‌کند و در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. این پایگاه شامل بیش از ۷۰۰ مجله است که بیشتر حوزه‌ها از جمله روانشناسی، علوم اجتماعی، پزشکی، تکنولوژی و … را پوشش می‌دهند. بیشتر مجلات این موسسه انتشاراتی دارای ضریب تأثیر بالا در لیست تامسون رویترز هستند که نشان دهنده کیفیت بالای آن‌هاست.

پایگاه اطلاعاتی مجلات انتشارات دانشگاه آکسفورد (OUP)
انتشارات دانشگاه آکسفورد یک ناشر دانشگاهی است که با همکاری این دانشگاه اقدام به نشر مجلات علمی با کیفیت بالا می‌کند. این انتشارات در سطح بین المللی بسیار معتبر بوده و با همکاری محققان و نویسندگان، نیازهای تحقیقاتی جامعه علمی را پوشش داده و خدمات انتشاراتی خود را به صورت پیوسته انجام می‌دهد. OUPآثاری معتبر در بسیاری از زمینه‌های مورد علاقه را منتشر می‌کند. آثار معتبری از نویسندگان مشهور همچون James McPherson, Alan Brinkley, Richard Dawkins, William Safire, Henry Louis Gates Jr. و Rachel Carson.
در حال حاضر این انتشارات بیش از ۴۵۰ مجله علمی را در حوزه‌های موضوعی علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، حقوق و پزشکی و سلامت منتشر می‌کند. هدف این انتشارات نشر مطالب علمی با کیفیت بالا است به گونه‌ای که مجلات این انتشارات در رتبه بندی علمی ISI Impact Factor  جز ۱۰ درصد برتر مجلات در سطح دنیا هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتشارات دانشگاه آکسفورد، به سایت https://global.oup.com  مراجعه کنید.
انتشارات آکسفورد به طور مداوم همگام با پیشرفت‌های فناوری پیشرفت کرده است تا اطمینان حاصل کند منابع اطلاعاتی آن به آسانی در دسترس کلیه محققین در سراسر دنیا قرار دارد؛ به گونه‌ای که مجلات این انتشارات در بیش از ۷۸ کشور دنیا قابل دسترسی بوده و به طور متوسط ماهانه ۳ میلیون مقاله از آن‌ها دانلود می‌شود. از تعداد مجلات منتشر شده این انتشارات ۹ مجله آن به صورت اپن اکسس در دسترس کاربران قرار دارند.

انتشارات دانشگاه کمبریج انگلستان
Cambridge University Press
این ناشر بسیار موفق و بزرگ، قدیمی‌ترین ناشر دانشگاهی در جهان است. تشکیلات این ناشر وابسته به دانشگاه کمبریج انگلستان است. در سال ۱۵۳۴، هنری هشتم پادشاه انگلستان این انتشارات را تأسیس کرد. کشورهای متعددی در دنیا میزبان دفاتر این ناشر هستند. انتشارات دانشگاه کمبریج انگلستان Cambridge University Press در شهرهای مهمی هم چون نیویورک، ملبورن، کمبریج، مادرید، توکیو و … شعبه دارد. این ناشر در ایران نیز دارای شعبه رسمی است. حوزه نشر آن شامل موضوعاتی از جمله علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، دارو، فنی و مهندسی و زبان است. کتاب‌های این ناشر در زمینه آموزش زبان، دارای اعتبار بسیار بالایی هستند. عمده منابع معتبر دانشگاهی در رشته‌های مختلف به خصوص زبان و زبان شناسی از کتاب‌های این ناشر هستند. انتشارات دانشگاه کمبریج انگلستان Cambridge University Press درآمدی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار دارد. وب سایت این ناشر حاوی اطلاعات کلیه کتب منتشر شده است.

معرفی انتشارات تیلور اند فرانسیس Taylor & Francis
تیلور اند فرانسیس یکی از معتبرترین انتشارات بین المللی در سطح دنیا است که از سال ۱۸۵۲ فعالیت خود را آغاز کرده است. حوزه فعالیت این انتشارات در زمینه نشر مجلات و کتاب‌های علمی در سطح دنیا است که این فعالیت را بنا به درخواست مشتریان به صورت الکترونیکی و چاپی انجام می‌دهد. این انتشارات ابتدا فعالیت خود را با نشر داستان‌های تخیلی آغاز کرد و پس از آن با انتشار منابع علمی و آکادمیک در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به عنوان یک ناشر علمی شناخته شد.
این انتشارات در سال ۱۹۹۸ به عنوان یکی از ۵ ناشر معتبر در سطح دنیا شناخته شد و فعالیت خود را در زمینه علوم مهندسی، ریاضیات، کامپیوتر و تجارت گسترش داد. دفتر این انتشارات در لندن قرار دارد و با بسیاری از دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و انجمن‌های علمی همکاری مستقیم داشته و به عنوان یک ناشر معتبر در زمینه انتشار مجله و کتاب‌های علمی شناخته شده است. هم اکنون این انتشارات در حوزه‌های موضوعی ریاضیات، روان شناسی، علوم محیطی، پزشکی و بهداشت و درمان، تجارت و کسب و کار، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، تولیدات صنعتی و معدنی، مهندسی شیمی، مهندسی خودرو، علوم کامپیوتر، علوم زیستی، انرژی و نفت و بسیاری موضوعات دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پایگاه‌های علمی تخصصی

  • امرالد (Emerald)
  • پاب‌مد (Pubmed)
  • اریک (Eric)
  • آی‌ترایپل‌ای اکسپلور (Xplore)

امرالد
امرالد هم انتشاراتی معروف است و در زمینه‌های تخصصی اقتصاد، تجارت، مدیریت و گردشگری کتاب‌ها و نشریات ارزشمندی ارائه می‌کند.

پاب‌مد
همانطور که در بخش‌های قبل ذکر شد، یکی دیگر از پایگاه‌های تخصصی که در زمینه علوم پزشکی فعالیت می‌کند، پاب‌مد است. باوجود پاب‌مد دسترسی به محتوای مجلات فعال در حوزه پزشکی بسیار ساده و آسان می‌شود.

اریک
اریک پایگاه مرکز اطلاعات منابع آموزشی آمریکاست و توسط وزارت آموزش و پرورش ایالت متحده اداره می‌شود. در این پایگاه تخصصی هم مقالاتی در زمینه‌های دانش‌شناسی، روان‌شناسی، علوم‌تربیتی، آموزش‌وپرورش و مباحث از این دست وجود دارد.

آی‌ترایپل‌ای.اکسپلور
پایگاه (IEEE (Institute of Electrical and Electronic Engineering بسیار معروف و معتبر است و امکان دسترسی به کتاب‌ها و مقالات در حوزه علوم رایانه و فنی-مهندسی را فراهم می‌کند.

ریشه‌های IEEE به سال ۱۸۸۴ باز می‌گردد زمانی که برق رفته رفته به یک ابزار نفودی در جامعه تبدیل شده بود. یکی از بزرگترین صنایع الکتریکی، تلگراف بود که از دهه ۱۸۴۰ برای اتصال جهان به سیستم ارتباطی داده‌ها و ابزاری سریعتر از سرعت حمل و نقل معرفی شده بود. IEEE به عنوان بزرگترین نهاد بین المللی مهندسی در دنیا به وجود آمده است و اکثر اساتید و اشخاص برجسته در زمینه مهندسی برق در دنیا عضو این سازمان هستند. همچنین مقالات چاپ شده در مجلات IEEE به عنوان معتبرترین مقالات مهندسی برق و نیز کنفرانس‌های تحت حمایت IEEE به عنوان معتبرترین کنفرانس‌های مهندسی برق در سطح دنیا شناخته می‌شوند. IEEE، یک انجمن تخصصی برای پیشبرد نوآوری و برتری تکنولوژیکی به نفع بشریت و  بزرگترین جامعه فنی حرفه‌ای در جهان است. این طرح برای خدمت به متخصصان در همه جنبه‌های زمینه‌های برق، الکترونیک، محاسبات و زمینه‌های مرتبط با علم و فناوری که تمدن مدرن را پایه گذاری می‌کنند طراحی شده است. پایگاه داده IEEE دارای بیش از ۲ میلیون مقاله از ۱۲۰۰۰ نشریه شامل مجلات، مقالات کنفرانس‌ها،استانداردهای فنی از بازه زمانی ۱۸۹۳ میلادی تاکنون است. این انجمن دارای بیش از ۴۲۰۰۰۰ عضو است. عضویت در این سازمان در وهله اول به عنوان یک امتیاز برای یک دانشجوی مهندسی برق محسوب شده و  رزومه افراد محسوب می‌شود. هزینه ثبت نام دانشجویان در IEEE از تخفیف بسیار زیادی نسبت به افراد دیگر برخوردار است. عضویت به دو صورت یک ساله در شروع سال میلادی یا به صورت شش ماهه در شروع نیمسال دوم (هزینه نصف) است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این انتشارات، به https://www.ieee.org مراجعه کنید.

در این تحقیق سعی شد تا پایگاه‌های علمی و انتشارات معتبری که در سطح دنیا وجود دارند و اقدام به چاپ مقاله می‌کنند معرفی شوند. شایان ذکر است که تنها چاپ مقاله در انتشارات معتبر برای نویسندگان ارزش علمی محسوب نخواهد شد. ارزش علمی یک مقاله در واقع به ایندکس‌ها یا نمایه‌هایی است که مجله دارد. البته ذکر این مورد هم ضروری است که مجلاتی که تحت نظارت انتشارات معتبر فعالیت دارند غالباً دارای نمایه‌های بین المللی معتبر و محبوب هستند. اینگونه انتشارات در سطح دنیا از محبوبیت بسیار بالای برخوردارند و قطعاً همه مولفان و محققان علاقه مند به چاپ مقالات خود در این دسته مجلات هستند. بنابراین روند داوری مجلاتی که تحت حمایت این انتشارات قرار می‌گیرند معمولاً طولانی و معتبرتر است و در صورت ارائه نظراتی در خصوص تغییر در ساختار مقاله و اصلاحات بخش‌هایی از آن توسط داوران مجلات این انتشارات، قطعاً می‌تواند به بهبود کیفیت مقاله در آینده کمک کرده و باعث افزایش تعداد استناد به مقاله شود.

منابع

– http://www.irantahgig.ir
– https://mehrdadcivil.com
– https://www.writeme.ir
– https://katibyar.com
– http://yabesh.ir
– http://paperedition.net

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

1 دیدگاه در “آشنایی با پایگاه‌های علمی معتبر جهت دستیابی به مجلات و مقالات روز جهان”

  • مهدی 24 آذر 1402 at 23:01 پاسخ

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور