آخرین خبر

آشنايی با نحوه تنظيم رنگ و اندازه دستورات و کدها در نرم افزار MATLAB

کاربران در زمان استفاده از نرم افزار MATLAB تمايل دارند برخي از اعلان‌ها و نيز نحوه اختصاص اندازه عبارات، رنگ، فونت و ساير موارد را به دلخواه تنظيم کنند. جهت دسترسي به اين تنظيمات، کافي است از تب HOME (منوی بالاي نرم افزار) بر روي قسمت Preference (مطابق شکل 1) کليک کنيد تا تصويري به صورت شکل 2 ظاهر شود.

شکل 1) مسير دستيابي به تنظيمات نرم افزار MATLAB

شکل 2) پنجره تنظيمات نرم افزار MATLAB

براي تغيير رنگ اعلان‌ها و نيز دستورات نرم افزار MATLAB مي‌توانيد در تصوير نشان داده شده در شکل 2 بر روي Colors کليک کنيد تا پنجره‌اي به صورت شکل 3 ظاهر شود. در اين شکل ابتدا جهت تغيير رنگ دستورات مي‌توانيد با برداشتن تيک قسمت Use system colors تغييرات دلخواه خود را اعمال کنيد. قسمت Background مربوط به رنگ تصوير پس‌زمينه است که به صورت پيش فرض بر روي رنگ سفيد تنظيم شده است. قسمت Keywords مربوط به دستوراتي است که از ابتدا تعريف شده‌اند و به صورت پيش‌فرض در اين نرم افزار به رنگ آبي مشخص شده است. تعدادي از اين دستورات شامل Function, if, for و … است. قسمت Comments که به منظور نوشتن توضيحاتي در مورد برخي از دستورات است و با علامت % مي‌توان توضيحات را درج کرد. به صورت پيش‌فرض توضيحات به رنگ قرمز است و کاربر مي‌تواند با توجه به سليقه خود رنگ توضيحات را تغيير دهد. قسمت Strings مربوط به نوشتن عباراتي است که در داخل کوتيشن (” “) وجود دارد. قسمت Unterminated strings نيز مربوط به زماني است که کاربر عبارت خود را با ” به پايان نرسانده است. رنگ قسمت System commands زماني ظاهر مي‌شود که دستورات مربوط به نرم افزار نوشته شده باشد. در قسمت Syntax errors نيز هر رنگي تنظيم شود، در صورتيکه کاربر دستوري را به اشتباه بنويسد رنگ تنظيم شده در پنجره تنظيمات ظاهر خواهد شد. رنگ مربوط Error text و Warning text نيز زماني ظاهر مي‌شود که خطاي استفاده از دستور خاصي بايد ظاهر شود يا بايد هشداري در خصوص استفاده از دستوري به کاربر داده شود. در صورتي که کاربر بخواهد از لينک‌هاي پيوندي يا هايپرلينک استفاده کند؛ از قسمت Hyperlinks مي‌توان تغييرات را اعمال کرد.

شکل 3) پنجره تغيير رنگ اعلانها و دستورات در نرم افزار MATLAB

در انتها جهت برگشت به حالت پيش‌فرض در انتخاب رنگ‌ها مي‌توانيد بر روي Restore Default Colors کليک کنيد تا کليه رنگ‌هاي انتخابي توسط کاربر به حالت اول برگردد.

به منظور اعمال تغيير در قلم مورد استفاده جهت نوشتن کدها و دستورات و نيز تنظيم سايز آن‌ها مي‌توانيد پس از باز شدن پنجره Preference مطابق شکل 4 بر روي Fonts کليک کنيد. در قسمت راست پنجره ظاهر شده مي‌توانيد نوع قلم، فرمت نوشتار و نيز سايز فونت را به دلخواه تنظيم کنيد. هر تغييري در موارد ذکر شده در بخش Sample در اين صفحه نمايش داده مي‌شود و در صورت تأييد مي‌توانيد بر روي Ok کليک کنيد. شکل 5 قسمت‌هاي مختلف تغيير قلم استفاده شده جهت تايپ دستورات و کدها را نشان مي‌دهد. قسمت 1، مکان مربوط به نوع قلم است، مکان 2 فرمت نوشتن هر عبارت را نشان مي‌دهد و مکان 3 مربوط به سايز فونت استفاده شده است. همانطور که در شکل 5 مشخص است، قلم در نظرگرفته شده Times New Roman، فرمت نمايش عبارات به شکل Bold و سايز قلم استفاده شده نيز 18 است.

شکل 4) پنجره تنظيمات مربوط به تغيير سايز و قلم فونت

شکل 5) نمايش بخشهاي مختلف جهت تغيير ساختار قلم انتخابي

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور