آخرین خبر

آشنايی با زبان برنامه‌نويسی پايتون

زبان برنامه نويسي پايتون يکي از زبان‌هاي سطح بالا، شي گرا، منبع باز و محبوب است که در سال‌هاي اخير علاقه مندان زيادي را به خود جلب کرده است. اين زبان برنامه نويسي در حوزه‌هاي مختلفي همچون آناليز داده، هوش مصنوعي، يادگيري ماشين، طراحي وب، برنامه‌هاي کامپيوتري و … کاربرد دارد و اين گستردگي کاربرد باعث شده تا اين زبان با توجه به تنوع زبان‌هاي برنامه نويسي ديگري مانند PHP، C#،  R، C، JAVA SCRIPT، C++، JAVA، MATLAB، RUBY و … به عنوان يکي از محبوبترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي در دنيا شناخته شود. با توجه به قابليت‌هاي مهم و کاربردهاي فراوان اين زبان در سال‌هاي اخير، ضرورت يادگيري آن براي محققان رشته‌هاي مختلف علوم و مهندسي بيش از پيش احساس شده است. شکل 1 ميزان محبوبيت زبان‌هاي برنامه نويسي در سال 2020 در جهان را نمايش مي‌دهد.

شکل 1) رتبه بندي زبان‌هاي برنامه نويسي از نظر محبوبيت در دنيا

هر کدام از زبان‌هاي برنامه نويسي توسط فردي در يک زمان خاص ايجاد و معرفي شده‌اند. زبان برنامه نويسي پايتون نيزدر سال 1991 توسط Guido Rossum يکي از محققان کشور هلند اختراع شد. اين زبان برنامه برنامه نويسي که حدود 30 سال از معرفي آن مي‌گذرد امروزه با افزوده شدن قابليت‌هاي جانبي، معرفي کتابخانه، ماژول‌هاي متفاوت و نيز طراحي محيط‌هاي مختلف جهت نوشتن برنامه پايتون به عنوان يک زبان قدرتمند مورد توجه محققان حوزه‌هاي مختلف علوم و مهندسي قرار گرفته است.

آشنايي با محيط توسعه يکپارچه (Integrated Development Environment-IDE) جهت برنامه نويسي پايتون

براي اجراي هر زبان برنامه نويسي بايد از يک محيط توسعه يکپارچه استفاده کرد. محيط‌هاي برنامه‌نويسي مختلفي براي اين زبان برنامه‌نويسي وجود دارد که از آن جمله مي‌توان به Jupiter، Spyder، Pycharm، Eric و … اشاره کرد که هر محيط با توجه به قابليت‌ها، امکانات، حجم حافظه اشغالي و سطح آشنايي کاربران با زبان برنامه نويسي، مورد توجه مخاطبان اين زبان برنامه نويسي در جهان قرار گرفته‌اند. IDE هاي پايتون اغلب داراي يک مفسر داخلي يا کامپايلر هستند. آن‌ها همچنين ابزارهاي مختلفي براي ساده سازي توسعه پروژه دارند. با اين حال، هرچه IDE ها از قابليت بيشتري برخوردار باشند، بزرگ‌تر و کندتر مي‌شوند. شکل 2 انواع محيط برنامه نويسي جهت اجراي برنامه پايتون را نشان مي‌دهد.

 شکل 2) انواع IDE جهت اجراي زبان برنامه نويسي پايتون

هنگام برنامه نويسي در پايتون، هم IDE ها و هم کد ويرايشگرها مفيد هستند. دانستن تفاوت بين همه گزينه‌هاي موجود و زمان استفاده از آن‌ها براي توسعه کارآمد، بسيار مهم است. در ادامه بهترين IDE ها و ويرايشگرهاي کد Python را ليست کرده و تفاوت بين IDE ها و ويرايشگران کد تعريف مي‌شوند. ويرايشگر کد مانند يک ابزار قدرتمند است. از آغاز کار هر آنچه را که نياز داريد نخواهيد داشت، اما مي‌توانيد مواردي را در اين راه اضافه کنيد تا کاربردي‌تر شود. همانطور که گفته شد IDE داراي تمام ويژگي‌هاي يک ويرايشگر کد است اما يک ويرايشگر کد داراي تمام ويژگي‌هاي IDE نيست. انتخاب صحيح به پيچيدگي و نوع پروژه، مهارت‌هاي توسعه فرد و اندازه تيم بستگي دارد. بر اساس اين عوامل، IDE هاي Python و ويرايشگر کد طبق جدول 1 را به شما پيشنهاد مي‌دهيم. شکل 3، تصوير انواع محيط‌هاي برنامه‌نويسي پايتون که در جدول 3 به آن‌ها اشاره شد را نشان مي‌دهد.

جدول انتخاب IDE بر اساس ميزان پيچيدگي کار و قابليت‌هاي فردي

شکل 3) انواع محيط توسعه يکپارچه (IDE)

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور