آخرین خبر

آشنايي با دستور more در MATLAB

در اين شماره قصد داريم شما را با کاربرد دستور more در محيط نرم افزار MATLAB آشنا کنيم. در برخي مواقع خروجي برخي از دستورات و برنامه‌ها بسيار زياد هستند. در صورتي که کاربر بخواهد خروجي‌هاي توليد شده در صفحه پنجره دستورات MATLAB را به صورت يکجا مشاهده نکرده و تعداد خروجي‌ها را به صورت محدود و به دلخواه نمايش دهد مي‌تواند از دستور more استفاده کند.

براي شروع به کار شما مي‌توانيد دستور توليد اعداد تصادفي به عنوان مثال به صورت a=rand(100,3) را در محيط پنجره دستورات تايپ و ENTER کنيد. همانطور که در شکل 1 مشاهده مي‌کنيد اين دستور اعداد تصادفي بين 0 تا 1 را در 100 سطر و 3 ستون نمايش مي‌دهد که تعداد خروجي‌هاي توليد شده بسيار زياد است. کاربر مي‌تواند با نوشتن دستور more on  در محيط پنجره دستورات MATLAB تعداد خروجي‌هاي نمايش داده شده در صفحه MATLAB را به صورت پيش فرض يا دلخواه تغيير دهد.

شکل1) نمايش خروجي دستور rand در محيط MATLAB

دستور more on

اين دستور به کاربر کمک مي‌کند در صورتيکه خروجي يک دستور يا برنامه طولاني باشد، تعداد خروجي‌هايي که مي‌تواند در يک صفحه نمايش داده شود، را نشان دهد. سپس در انتهاي خروجي‌هاي توليد شده همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، عبارت –more– ظاهر مي‌شود که کاربر مي‌تواند با هر بارزدن کليد ENTER کيبورد يک سطر به خروجي اضافه کند. در صورتيکه کاربر بخواهد تعداد خروجي‌هاي نمايش داده شده بيشتر باشد، با زدن کليد Space يک صفحه جديد از خروجي‌ها در محيط پنجره دستورات نرم افزار MATLAB ظاهر مي‌شود.

شکل2) محدود کردن نمايش خروجي‌هاي زياد با دستور more on

در صورتيکه کاربر بخواهد اين وضعيت را غيرفعال کند مي‌تواند از دستور more off استفاده کند.

دستور more (n)

در صورتيکه بخواهيم خروجي‌هاي نامحدود يک دستور را به دلخواه مشاهده کنيم مي‌توان از دستور more(n) استفاده کرد. منظور از n در اين دستور تعداد سطرهاي مود نياز جهت نمايش خروجي‌هاي زياد توليد شده است.

براي استفاده از اين دستور در صورتيکه بخواهيم تعداد سه سطر از خروجي‌ها نمايش داده شود، ابتدا دستور more(3) را نوشته و سپس در ادامه دستور يا برنامه‌اي که خروجي زيادي توليد مي‌کند را مي‌نويسيم. شکل 3، يک مثال از نحوه نمايش خروجي دلخواه به اندازه سه سطر را نشان مي‌دهد. همانطور که در اين شکل مشخص است، نرم افزار آماده نمايش سه سطر از 100 سطر توليد شده توسط دستور rand(100,3) است. با فشار دادن کليد Space کيبورد سه سطر اول براي کاربر نشان داده مي‌شود. اگر بار ديگر اين کليد فشرده شود، سه سطر به سطرهاي قبلي اضافه مي‌شود. در صورتيکه کاربر بخواهد از 100 سطر ممکن تعداد کمتري را مشاهده مي‌کند، مي‌تواند با فشردن کليد q که ابتداي کلمه quit است از ادامه نمايش سطرها منصرف شود. شکل‌هاي 4 و 5 تصوير فشردن به ترتيب يکبار و دوبار کليد Space و نمايش سه سطر و شش سطر از اعداد تصادفي را نشان مي‌دهد.

شکل3) نمايش سه سطر از خروجي دستور rand
شکل 4) نمايش سه سطر از اعداد تصادفي با فشردن يکبار کليد Space کيبورد
شکل 5) نمايش سه سطر از اعداد تصادفي با فشردن دو بار کليد Space کيبورد

در صورتيکه کاربر اطلاعي از تعداد سطرهاي انتخابي خود جهت نمايش خروجي دلخواه نداشته باشد و بخواهد مقدار تعيين شده را بازيابي کند، مي‌تواند با نوشتن دستور n=more در محيط پنجره دستورات MATLAB، تعداد سطرهاي تعيين شده قبلي را مشاهده کند.

دستور more(‘on’) و more(‘off’)

لازم به ذکر است هيچ تفاوتي بين نوشتن more on و more (‘on’) و نيز more off و more(‘off’) وجود ندارد. در صورتيکه عبارت on يا off درون پرانتز نوشته شود به اين حالت «نوشتار تابعي» و در صورتيکه از پرانتز استفاده نشود «نوشتار دستوري» گفته مي‌شود. استفاده از حالت پرانتز به صورت کلي ارجحيت دارد چون در اکثر زبان‌هاي برنامه‌نويسي مانند c و c++ از پرانتز جهت تعريف يک دستور استفاده مي‌شود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور