آخرین خبر

آسيب شيوع اطلاعات نادرست، کمتر از شيوع کوويد 19 نيست؛ دست کم در مورد کرونا دانستن حق مردم است

رسانه‌اي شدن اختلاف‌ نظر بين وزير بهداشت و معاون تحقيقات و فناوري اين وزارتخانه در آغاز تعطيلي دو هفته‌اي در تهران، به دنبال اوج گيري تلفات ناشي از شيوع کرونا و ابتلا به کوويد 19 در کشور، به نگراني شهروندان از کارآمدي نظام سلامت دامن زد. پيش از اين بارها، حتي از زبان متخصصان، مسئولان و مقامات بلندپايه بهداشتي درگير در مقابله با کرونا، اعتبار آمارهاي رسمي مرگ ‌و ‌مير بر اثر اين پاندمي زير سوال رفته بود. آن‌ها با اشاره به روش گزارش دهي، آمار واقعي جان باختگان از کرونا را بيشتر از آمارهاي رسمي برآورد مي‌کنند.

طرح مسائل مرتبط با مديريت بحراني که هر روز جان ده‌ها نفر از هموطنانمان را مي‌گيرد، به صورت تهديد جناح رقيب در دستگاه قدرت و سرپوشيده گذاشتن مشکلات به عنوان حربه‌اي براي پاتک زدن به حمله رقيبان، روشي جا افتاده و تکرار شونده در بين مسئولان دولتي است.

پيش از اين که شاهد عدم شفافيت در سخن وزير بهداشت باشيم، بارها چنين رفتاري را در روابط و کشمکش‌هاي جناحي در حوزه اقتصاد و سياست و مناسبات خارجي شاهد بوده‌ايم. اين روش دفاعي که بيشتر به بازي شبيه است تا رفتار اداره‌کنندگان و مسئولان حکومتي، گوياي واقعيتي تاثر برانگيز در کشور ماست؛ اين‌که، دانستن حق مردم نيست!

اين گزاره طي چند دهه و در بزنگاه‌هاي مهم اجتماعي و سياسي و اقتصادي، به جامعه تلقين شده و اغلب هر چند با ناخشنودي، به آن تن داده‌اند. بسياري از مردم شايد به پشت پرده‌هاي مذاکرات خارجي با قدرت‌هاي بزرگ، هزينه‌ها و ارتباطات سياسي ـ نظامي در منطقه، بازي‌هاي بورس و نرخ ارز، حتي فسادها و رانت خواري‌ها و ناپديد‌شدن‌هاي چند صد هزار ميلياردي در نظام بانکي، بودجه، سرمايه‌گذاري‌ها و رموز معاملات خارجي کاري نداشته باشند و دانستن را حق خود ندانند اما در مورد کرونا که در زندگي عادي و روزمره خود ممکن است به آن مبتلا شوند، مي‌خواهند بدانند.

مردمي که بي‌حمايت، هربار با افزايش بهاي 10 تا 50 درصدي کالاهاي ضروري مواجه مي‌شوند و زير خط فقر هم هربار چند درجه پايين‌تر مي‌روند و به اجبار در اتوبوس و مترو خود را جا مي‌‌دهند تا سرکاري بروند که عايدي آن، با دوبار خريد کردن، بخار مي‌شود، در مورد اپيدمي بي‌رحمي که بيخ گوش آن‌هاست، مي‌خواهند بدانند. مردمي که عزيزانشان را با بي‌تدبيري موردي مسئولان (از نظام سلامت تا رئيس دولت و ساير بخش‌هاي اجرايي) از دست مي‌دهند، حق دارند که بدانند!

وقتي مردم شاهد آمارسازي و پنهان‌کاري در ارائه اطلاعات مربوط به کرونا باشند، به ناچار به سوي منابع ديگر روي مي‌آورند و در اين ميان فرصتي براي اخبار و داده‌هاي واقع نما و نامعتبر پيدا مي‌شود. اين چنين است که هر روز در شبکه‌هاي اجتماعي داروهاي من درآوردي و روش‌هاي غير‌علمي و حتي خرافاتي براي مقابله با کرونا به خورد ما داده مي‌شود که در نهايت به قرباني‌هاي بيشتر خواهد انجاميد.

در اين شرايط نه استعفاي معاون وزير و انتقادات او اهميت دارد، نه پاسخ وزير، به هرحال جاي معاونان مستعفي را دو عالي مقام ديگر خواهند گرفت، اما جاي جان باختگان را هيچ چيز پر نخواهد کرد.

                                                                                 مدير مسئول
صائب ماکويي

                                    

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور