آخرین خبر

آریانا تشخیص ابزار؛ تولید پویا بر پایه مهندسی معکوس

مهندس «محمد حسين پورياقوتي» به همراه «پويان شهرابي» سال 89 شرکت «آريانا تشخيص ابزار» را تاسيس کردند. اين شرکت توسط دو مهندس جوان با تخصص هاي «مهندسي پزشکي» و «مهندسي نساجي» در حوزه پزشکي، ارتوپدي و مراقبتي شروع به کار کرد. ترکيب اين دو تخصص شايد در ابتدا نامتناسب به نظر برسد، اما به گفته پورياقوتي، مديرعامل شرکت آريانا تشخيص ابزار، مهندسي نساجي کمک بسيار بزرگي براي شرکت بوده چراکه مهندسي پزشکي تخصصي ميان رشته اي و ترکيبي از مهندسي مواد، نساجي، الکترونيک و پليمر است. امروز شرکت آريانا تشخيص ابزار، توليدکننده شش مدل تشک براي رِنج هاي مختلف بيمار با بودجه ها و شرايط متفاوت، سيستم هاي نگهدارنده بيمار، سيستم هاي جابجايي بيمار، انواع پوزيشنينگ و نيز محصولات پيشگيري از زخم بستر است. پرده هاي آنتيباکتريال نيز جديدترين محصول در دست توليد اين شرکت است که ميتواند موجب کاهش عفونت در بخش مراقبت هاي ويژه شود. مهندس پورياقوتي و مهندس شهرابي که فعاليت شرکتشان بيشتر در زمينه شناسايي و حل مشکلات بخش مراقبت هاي ويژه است، استارت توليد فيلدهاي شستشوي بيمار در بخشهاي مراقبتهاي ويژه و وارمينگ را به تازگي زدهاند و در فکر توليداتي در زمينه تغذيه بيماران آيسييو هستند. همچنين آنها چهار سال است که در نمايشگاه توانبخشي و معلولان نيز شرکت کرده و برخي محصولات را براي توانبخشي اين قشر، توليد ميکنند.
شرکت آريانا تشخيص ابزار که هميشه سعي کرده است در حوزه کاري خود پيشتاز بازار باشد، به سمت مهندسي معکوس محصولات جديدي ميرود که قابليت توليد در ايران را دارند. کار بر روي طرحها و ايده هاي مختلف براي مهندسي معکوس را در کارگروه توسعه تجارت «BD» انجام ميدهند. به گفته پورياقوتي آنها در بخش R&D شرکت نيز به صورت مداوم سعي در ارتقاء محصولات دارند هرچند که به دليل کمبود نقدينگي اين کار به سختي انجام ميشود.
در گفتگوي پيشِ رو، مديرعامل شرکت آريانا تشخيص ابزار درحالي به ابعاد مختلف تلاشهايشان ميپردازد که پويان شهرابي رئيس هيئت مديره شرکت براي بازديد و آشنايي با دستاوردهاي جديد در نمايشگاه مديکاي آلمان حضور داشت.

 چگونه و چه سالي شرکت آريانا تشخيص ابزار را تاسيس کرديد؟
پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه در سال 86 به مدت دو سال در بيمارستان ميلاد کار کردم. سپس چهار سال نيز در بيمارستان مهراد، مسئول واحد تجهيزات پزشکي بودم. کار در بيمارستان موجب شد تا ديد بهتري نسبت به تجهيزات پزشکي پيدا کنم. در واقع ارتباط با شرکتهاي تجهيزات پزشکي و کار در همه حوزههاي مرتبط با تجهيزات و مهندسي پزشکي از مزاياي اشتغال در بيمارستان است که تجربه ارزشمندي به شمار ميرود. پس از آن، چند سالي نيز مدير بخش توسعه يک شرکت توليدکننده و واردکننده تجهيزات پزشکي بودم. کار در اين شرکت نيز تجربه بسيار خوبي برايم بود زيرا تقريبا در همه حوزه ها از جمله بيهوشي، تنفسي، قلبي، گوارش و اورژانس وارد شده بوديم و هر سال در نمايشگاه مديکا و عرب هلث شرکت ميکرديم. ميتوانم بگويم بيش از 10 سال و به طور مداوم در نمايشگاه مديکاي آلمان حضور داشته ام. بازديد از اين نمايشگاه و آشنايي با تکنولوژي هاي جديد، همواره سرچشمه ايده هاي بسيار خوبي برايم بوده است. سرانجام سال 89 با يکي از دوستانم به نام «پويان شهرابي» که سالها در زمينه تشک هاي مواج و زخم بستر کار کرده بود، استارت تاسيس شرکت آريانا تشخيص ابزار را زديم. با توجه به مشاهداتمان از نمايشگاه هاي خارجي به دنبال توليد تشک مموري فوم زخم بستر بوديم که توانستيم کار شرکتمان را با اين محصول استارت بزنيم. بدين ترتيب نخستين شرکتي بوديم که تشک فومي حافظه دار ضد زخم بستر را توليد کرديم و پروانه ساخت آن را نيز از وزارت بهداشت دريافت کرديم.

 در چه شرايطي و با چه بودجهاي شرکت خود را تاسيس کرديد؟
مسيري دشوار را پشت سر گذاشتيم زيرا سال 89 که شروع به کار کرديم شرايط اقتصادي کشور مساعد نبود و بودجه بيمارستان ها نيز بسيار اندک بود. سال هاي 88-89 نوسان هاي ارزي شديدي در ايران به وجود آمده بود به طوري که که شرکت ها مدتي اصلا جنس نميفروختند. کارمان را با استرس فراوان و ريسک بزرگي شروع کرديم به خصوص اينکه من براي راه اندازي شرکت از کارم خارج شده بودم. بيشتر اطرافيان هشدار ميدادند که اکنون زمان مناسبي براي انجام اين کار نيست، در صورتي که به نظر من هرچه ديرتر اين کار را شروع ميکرديم شرايط دشوارتر ميشد؛ سال 89 شرايط هنوز بسيار بهتر از امروز بود. با همه اين تفاصيل خودمان دو نفر بدون داشتن حداقل امکانات، سرمايه اي خاص و مکاني براي توليد، کار ساخت تشک ضد زخم بستر را در منزل يکي از دوستانمان شروع کرديم. پروسه توليد آن تقريبا شش ماه زمان برد و با پيگيري هاي فراوان توانستيم براي نخستين بار در بيمارستان خاتم الانبياء(ص)، دموي آن را ارائه بدهيم و چهار تشک خود را در اختيارشان بگذاريم. پس از آن چهار تشک را نيز به بيمارستان مهراد داديم و اين سرآغاز راهي طولاني بود.

 پروسه پذيرش توليدات شما توسط مراکز درماني چقدر زمان برد و چه مشکلاتي داشتيد؟
با دو مسئله روبه رو بوديم؛ يکي اينکه معمولا بيمارستانها جنس ايراني را قبول و تاييد نميکردند، چه بسا زماني که در بيمارستان مهراد مشغول به کار بودم نيز اصلا جنس ايراني را قبول نميکرديم. دوم اينکه جنسي که ما آورديم با وجود اينکه سالها در اروپا و آمريکا استفاده ميشد، در ايران کالاي جديدي به شمار ميرفت. يعني هرجا تشک را دمو ميگذاشتيم و توضيح ميداديم که تا چه لوله ايي پاسخگوي بيماران است و کار تشک مواج را ميکند، هميشه با مخالفت روبه رو ميشديم؛ زيرا عملکرد اين تشک را به دليل نداشتن پمپ و موتور، خوب نميدانستند. با اين حال تشک را به مدت دو ماه در مراکز درماني دمو ميگذاشتيم تا بيماران مختلف را روي اين تشک بستري کنند و به ما بازخورد عملکرد آن و کمبودها و مشکلات احتمالياش را بدهند. با اين روش وارد مراکز درماني شديم و حداقل پنج سال زمان برد تا بيمارستان ها به اين نتيجه رسيدند که تشک ما نيز نه تنها از قابليت تشک هاي خارجي برخوردار است بلکه برخي مزايا نيز نسبت به تشک هاي مواج دارد. شايد سال اول زير 10 عدد تشک فروختيم که حتي جوابگوي هزينه دفترمان هم نميشد، اما اکنون به مرحله اي رسيده ايم که بسياري از مراکز تست کننده تشک ما، ديگر به دنبال تشک مواج نميروند؛ زيرا نه تنها از نظر کاربري عملکرد راحت تر و بهتري دارد بلکه هزينه ها را کاهش ميدهد و قيمت تمام شده آن کمتر است.

 مايوس نشديد؟
چرا گاهي ميشديم، اما چاره اي نداشتيم زيرا اين راه را انتخاب کرده بوديم و گزينه اي براي برگشت به عقب نداشتيم.

 شرکت در روند پيشرفت خود چه پستي و بلندي هايي را پشت سر گذاشت تا به اينجا رسيد؟
سال اول که تقريبا هيچ بازگشت سرمايه اي نداشتيم و از جيب خرج ميکرديم. ضمن اينکه محصول ما برخي ايرادهاي اصلي داشت که آن را با توجه به بازخوردهايي که از فرم هاي نظرسنجيِ بيمارستان ها گرفته بوديم، برطرف کرديم. با نظرسنجي از بيمارستان هايي که تشک خود را دمو گذاشته بوديم، شاخصه هاي مختلف تشک را ارزيابي ميکرديم و به مررو توانستيم کيفيت محصول را بهتر کنيم. اکنون به مرحله اي رسيدهايم که ادعا کنيم، ميتوانيم از نظر کيفيت با کمپاني هاي اروپايي رقابت کنيم.
سال دوم تلاش کرديم که تنوع محصولات خود را بيشتر کنيم زيرا شرکت تک محصولي نميتواند دوام بياورد. بنابراين يک مدل تشک بستري جديد را توليد کرديم و سپس هر سه تا شش ماه يک بار يکسري محصول جديد به سبد محصولات خود اضافه ميکرديم. اکنون شش مدل تشک براي رِنج هاي مختلف بيمار با بودجه ها و شرايط متفاوت داريم. جديدترين تشک توليدي ما ميتواند پاسخگوي نيازهاي بيماران High Risk باشد.
در کنار توليد، وارد حوزه واردات نيز شديم و با يک کمپاني کرهاي، يک کمپاني اسپانيايي و يک کمپاني تايواني در حوزه تجهيزات پزشکي شروع به همکاري کرده ايم. همچنين سال 93 نمايندگي انحصاري يک کمپاني اسپانيايي فعال در زمينه مهار فيزيکي بيماران را گرفتيم. زمان کار در بيمارستان با مشکلات بيماران بيقرار آشنا شده بودم. در بيمارستان ها بيماران بيقرار را با باند به تخت ميبستند که موجب زخم شدن دست و پا و آسيب به عروق يا اعصاب آنها ميشد. ابتدا محصولات مهار فيزيکي بيمار (Patient Restraint Systems) در ايران کلاي بيمارستاني لوکسي به شمار ميرفت و براي بسياري منطقي نبود که چرا بايد کمر بيمار را با آن ببندند درحالي که ميتوانند از باند و… استفاده کنند. تقريبا دو سال روي محصول اسپانيايي کار کرديم تا توانستيم فوايد استفاده از آن را جا بيندازيم. اکنون اين محصول جزو آيتم هاي ارزشيابي وزارت بهداشت است و حتي يکسري از شهرهاي کوچک و دورافتاده نيز سفارش خريد آن را ميدهند. با گران شدن نرخ ارز، بسياري از مراکز دولتي توان خريد اجناس اسپانيايي را نداشتند؛ بنابراين شروع به مهندسي معکوس و توليد اين محصولات کرديم و امروز 100 درصد اجناس آن کمپاني را توليد ميکنيم. اکنون توليدات مهار فيزيکي بيماران شرکت ما در ايران جايگاه خود را پيدا کرده است و به دنبال توليد آنها براي آن کمپاني اسپانيايي هستيم و تاکنون چندبار نيز مذاکره کرده ايم. نکته قابل توجه اين است که اين کمپاني اسپانيايي همه محصولات خود را کاملا اتوماتيک توليد ميکند درحاليکه ما همه چيز را با دست توليد ميکنيم. برايشان عجيب بود که چطور توانستهايم تقريبا با 90 درصد تشابه نسب به محصولات آنها، توليد کنيم و قيمت تمام شده را نيز کاهش دهيم.

 چه سالي توانستيد تغيير مکان داده و شرکت را توسعه بدهيد؟
اين پروسه به مرور اتفاق افتاد. تقريبا يک سالو نيم زمان برد تا دفتر مستقل داشته باشيم؛ زيرا در اين مدت هيچ بازدهي نداشتيم و اگر فروشي نيز بود به آن صورت برگشت سرمايه اي نداشت و بايد به طور مدام به شرکت سرمايه تزريق ميکرديم. پس از آن ابتدا دو، سه نيرو استخدام کرديم و به مرور سال به سال تعداد پرسنل را افزايش داديم تا امروز که 14 پرسنل مستقيم و هشت نيروي غيرمستقيم داريم که بخشي از کارها را به آنها برونسپاري کرده ايم. سرانجام موفق به گسترش دفتر شديم و کارگاهي در شهرک صنعتي جاجرود ايجاد کرديم. به زودي نيز کارخانه خود را راه اندازي خواهيم کرد.

 چرا اين اسم را براي شرکت خود انتخاب کرديد؟
در بيمارستان مهراد در فيلد گوارش کار ميکردم. فيلد گوارش بکر است و کشور نياز زيادي به آن دارد بنابراين زماني که استارت شرکت را زدم تصميم داشتم يکسري محصولات اين حوزه را توليد کنم، اما به دلايلي نشد. بنابراين نام «تشخيص ابزار» را انتخاب و ثبت کرديم، اما به حوزه توليد تجهيزات مراقبتي و ارتوپدي وارد شديم.

 تصميم نداريد در آينده وارد حوزه گوارش نيز بشويد؟
خير. تقريبا به سمت محصولات آيسييو، مراقبت هاي ويژه و اتاق عمل گرايش يافته ايم و مشتريان اصلي ما را اين دسته تشکيل ميدهند. بنابراين هدف ما توسعه و تکميل سبد کالا در حوزه مراقبت هاي ويژه است.

 تاکنون براي تامين مواد اوليه مشکلي نداشته ايد؟
بخشي از مواد اوليه ما وارداتي است. براي نمونه يکسري سيستم هاي انتقال بيمار را سه سالي است که توليد ميکنيم که پارچه خاصي براي آن استفاده ميشود. سعي کرديم اين پارچه را که اصطکاک بسيار کمي دارد در ايران توليد کنيم. حتي جلساتي با پژوهشگاه پليمر نيز داشتيم تا بتوانيم آن را مهندسي معکوس کنيم، اما هنوز تکنولوژي توليد اين پارچه در ايران وجود ندارد و فعلاً مجبور به واردات آن هستيم. براي وارد کردن اين پارچه با وزارت صنايع نيز به مشکل برميخوريم زيرا آن را در دسته پوشاک قرار داده و وارداتش را ممنوع کرده است. وزارت صنايع به هيچ عنوان نميپذيرد که اين پارچه کالاي خاص پزشکي است و مدام اصرار دارد براي توليد اين پوشاک در ايران بايد به شرکت توليدي آن بگوييد کارخانه آن را در کشور احداث و تضمين کند که پس از چند سال اين لباس ها در داخل توليد شوند.
اداره کل تجهيزات پزشکي نيز هيچ زمان در اين زمينه کمکي به ما نکرده است. با اينکه شرکتي دانش بنيان هستيم، هرگز نتوانسته ايم مواد اوليه خود را به نام مواد اوليه توليد يا وارد کنيم؛ دليل آن نيز شايد اين بوده که کارگاه اجارهاي است و به نام خودمان نيست و در نتيجه پروانه بهره برداري به ما ندادهاند. از طرفي پروانه ساخت نيز هيچ ارزشي براي اداره صنايع ندارد و فقط خواهان پروانه بهره برداري است.
همينطور به هيچ عنوان ثبت سفارش براي واردات پارچه هاي نئوپرن از تايوان برايمان انجام نميدهند. اين رويکردها توليدکننده را خسته ميکند و انرژياش را ميگيرد. درحاليکه وزارت صنايع اجازه واردات نميدهد، کمپاني تايواني حاضر است براي کار با ما تحريم ها را دور بزند. در واقع مشکل اصلي ما بيشتر از تحريم خارجي، بحث خودتحريمي است.

 از طريق وازرت بهداشت اقدام کرده ايد؟
اقدام نکرده ايم زيرا فکر ميکنيم نتيجه اي ندارد. به عنوان شرکتي دانشبنيان سالها پيگير اين مسائل بودهايم، اما به جايي نرسيدهايم.

 غير از مواد اوليه مشکل ديگري داريد؟
مشکل اصل توليدکنندگان تجهيزات پزشکي مسئله نقدينگي است. بسياري از بيمارستان هاي دولتي بيش از دو سال است که پول ما را نداده اند يعني از زماني که دلار 3 هزار تومان بوده است. در عمل ما به دولت وام بدون بهره اي ميدهيم که هر ساله هم از ارزش آن پول کم ميشود. اگر امروز پول بسياري از اجناسي که به بيمارستانها داده ايم را پرداخت کنند، نميتوانيم با آن مقدار حتي مواد اوليه خودِ آن کالا را بخريم.
همچنين تحريم نيز برايمان مشکل ساز شد. پس از برجام با چند کمپاني هلندي و اروپايي استارت توليد مشترک محصولاتمان را زديم و محصولات خود را به بسياري از بيمارستان هاي اروپا فرستاديم که آن زمان 80 درصد محصولات ما قابل رقابت با محصولات شرکت هاي اروپايي بود. حتي همکاري هاي با يک کمپاني هلندي به مرحله اي رسيد که قرار بود کارخانه اي احداث کنيم و محصولاتي با برند هلندي را با هم توليد کنيم و آنها نيز بفروشند، اما با برگشت تحريمها اين کمپاني و کمپاني ايتاليايي که مذاکرات خوبي با آنها داشتيم کنار کشيدند.

 چقدر از دولت طلب داريد؟
در مجموع حدود 3 ميليارد تومان طلب داريم که فکر ميکنم 80 درصد آن را از مجموعه هاي دولتي طلبکار باشيم. مجموعه هاي دولتي هم که ميگويند براي پرداخت بدهي ها بودجه ندارند با اين حال هيچوقت ارائه خدمات را قطع نکرده ايم. از سوي ديگر متاسفانه پرداخت بيمارستان ها هيچ قاعدهاي ندارد؛ در بسياري از مواقع هر شرکتي که زور بيشتر و محصول استراتژيکتري داشته باشد موفق به دريافت مطالبات خود ميشود. از بيمارستان هايي که شرکت ما دو ساله پول ميگيرد، بسياري از شرکت ها هستند که پيش از تحويل جنس به آنها پول خود را کامل دريافت ميکنند. به طور کلي اين بينظمي و بي قاعدگي در پرداخت ها آزاردهنده است.

 چرا شما همين روال را پيش نميگيريد؟
چون جنس هاي ما خاص نيستند. اجناس اين شرکت ها حياتي هستند و اگر نباشند اتاق هاي عمل و بيمارستان ها با مشکل روبه رو ميشوند. بنابراين شرکت هاي تامين کننده اين اقلام، ميتوانند به بيمارستان ها فشار بياورند. از طرفي متاسفانه پز طرح تحول سلامت را دولت ميدهد درحاليکه در عمل هزينه طرح تحول سلامت از جيب شرکت هاي تجهيزات پزشکي و دارويي پرداخته ميشود و دولت کار خاصي نکرده است. خروجي اقدام دولت اين بوده است که بيمارستاني که با تاخير سه ماهه پول شرکتها را پرداخت ميکرد، اکنون بيش از يک سال تاخير دارد. شرکت ها براي بيماران کار کرده اند بنابراين در واقع شرکت ها طرح تحول سلامت را انجام دادهاند.
موضوع ديگر درباره مطالبات بحث ارزش افزوده است. ما به بيمارستان هاي دولتي جنس ميفروشيم و دولت سه ماه پس از فروش خواستار دريافت ارزش افزوده اجناس فروخته شده است. در صورتي که ما پول ارزش افزوده را يک سال بعد ميگيريم يعني عملا ارزش افزوده را شرکت هاي تجهيزات پزشکي به دولت وام ميدهند. به بياني ديگر شرکت هاي تجهيزات پزشکي بايد ارزش افزوده که همان 9 درصد ماليات است را روي فاکتور بکشند و از بيمارستان ها هنگام فروش اجناس، آن را گرفته و به دولت بپردازند. دولت در حالي اين ارزش افزوده را پس از سه ماه از شرکت هاي تجهيزات پزشکي دريافت ميکند که مشتريان که بيمارستان هاي دولتي هستند، اين پول را هنوز به شرکت ها پرداخت نکرده اند. اگر ارزش افزوده رقم زيادي شود و به دولت بگوييم که هنوز رقمي از بيمارستان هاي دولتي دريافت نکرده ايم و خواستار قسط بندي ارزش افزوده شويم، سود اقساط را هم از ما ميگيرند.

 ديرکرد در پرداخت بدهي هاي دولتي چه تاثيري در بازار کار و توسعه شرکت شما داشته است؟
تاثير بسيار زيادي داشته و در واقع مانع توسعه شرکت شده است. برخي پروژهاي توسعه اي براي شروع توليد در دست داريم و طراحي برخي از آنها نيز انجام شده است و ميتوانيم وارد فاز توليد شويم، اما نبود نقدينگي باعث شده است جنسي که يک ساله توليد ميشود را اکنون پس از گذشت سه سال نتوانيم توليد کنيم. شرکتي که نقدينگي نداشته باشد نميتواند چندان کاري از پيش ببرد.
از يک سالونيم پيش براي تامين نقدينگي وارد يکسري محصولات خانگي و فروش آنلاين شده ايم مانند محصولات تشک هاي طبي، تشک هاي ضد زخم بستر خانگي، بالشتک هاي بارداري و شيردهي، پشتيهاي طبي اداري و… علاوه بر اينها در حال افزودن فيلدهاي جديدي هستيم تا بتوانيم از مشتري نهايي که بهاي کالا را نقدي پرداخت ميکند، پول دريافت و به شرکت و فيلدهاي بيمارستاني تزريق کنيم. فروش رو به پيشرفتي داشتهايم با اين حال نبود نقدينگي بسياري از پروژه هاي ما را معلق کرده است.

 صادرات هم داريد؟
صادرات را دو سال است در کشورهاي ارمنستان، گرجستان و عمان استارت زده ايم، اما به دليل تحريم ها و نام ايران، کار کردن دشوار است. دو سال پيش هم قصد داشتيم در نمايشگاه مديکا در پاويون ايران با حمايتي که از شرکت هاي دانش بنيان ميشد غرفه بگيريم، اما نام ايران و تحريم ها براي کسي که ميخواهد مشتري شود، دافعه ايجاد ميکند. زيرا هيچ تضميني براي کار کردن با ايران وجود ندارد. اما از سوي ديگر ايران در بحث تجهيزات پزشکي خوشنام است. ثبت شرکتي نروژي، راهکاري است که يک سال پيش شرکت ما در مبحث صادرات در پيش گرفت. اين شرکت را با يکسري از دوستان که مقيم نروژ هستند در اين کشور تاسيس کرديم. امسال نيز براي نخستينبار توانستيم در نمايشگاه مديکا غرفه اي در پاويون نروژ بگيريم. هدف ما اين است که علاوه بر ورود به بازار منطقه با برند ايران، در بازار اروپا و خاورميانه نيز با برندي اروپايي وارد شويم. بدين ترتيب که اصل توليد در ايران و کنترل کيفي و پکينگ آن در نروژ انجام ميشود. زيرا هزينه نيروي انساني در نروژ بسيار زياد است و در کشورهاي اسکانديناوي توليد به دليل قيمت تمام شده، چندان توجيه اقتصادي ندارد.
البته زمان زيادي ميبرد که بازار را در دست بگيريم زيرا شناخت چنداني با بازار آنجا نداريم و بيشتر هدفمان نيز بازار خاورميانه است. البته در نمايشگاه مديکاي امسال با يکسري از کمپاني ها مذاکراتي داشته ايم؛ چه در زمينه توليد براي آنها و چه فروش محصولات با نام برند نروژي. هرچند صادارت پروسه زمانبري است، اما نگاه طولاني مدت ما روي اين مقوله است به خصوص اکنون که اوضاع اقتصادي بسيار بد است.

 با توجه به تاسيس شرکتي در نروژ، در بحث انتقال پول همچنان با مشکل روبرو خواهيد شد؟
بيشک مشکلاتي خواهيم داشت زيرا قسمتي از کار ما با ايران است. گذشته از اين، بر اساس قوانين مالياتي کشورهاي اروپايي، پول بايد به حسابي وارد و خارج شود بنابراين ضروري است پولي از نروژ به ايران منتقل شود. با اين حال به دنبال يکسري راهکارها براي برونرفت از اين مشکل هستيم.

 آيا در کشورهاي ديگر نيز نمايندگي هايي داريد؟
فعلا نداريم. در ارمنستان به نتايجي رسيده ايم که نماينده فروش و شريک ما شود زيرا ميخواهيم يکسري محصولات را با برند خودش توليد کنيم. با عماني ها نيز صحبت هايي کرده ايم، اما هنوز به نتيجه نرسيده است.

 چه اقدامات انگيزشي براي نيروي انساني داريد؟
يکسري کارگروه ها درست کرده ايم که بتوانيم هميشه بازخورد نيروي انساني خود را به عنوان مهمترين سرمايه شرکت داشته باشيم. کارگروه هاي مختلفي همچون آموزش، توسعه و توليد ايجاد و به افراد وظايفي را محول کرده ايم تا بتوانند پتانسيل هاي خود را نشان بدهند. همه تلاش ما اين است که از نظر مالي و موقعيتي، شرکت براي پرسنل جاي پيشرفت داشته باشد و شرکت را جزوي از خودشان بدانند و باور داشته باشند پيشرفت شرکت موجب تحول در زندگي آنها نيز خواهد شد.

 چه جايگاه آرماني براي آينده شرکت متصور هستيد؟
در زمينه هايي که کار کرده ايم هميشه پيشتاز بازار بوده ايم. سعي داشته ايم در زمينه کاري خود بهترين توليدکننده در ايران باشيم که فکر ميکنم تا اينجا نيز به اين هدف رسيدهايم. سعي ميکنيم سبد کالايي کامل تر و باکيفيت تري داشته باشيم. در واقع اولين معيار برايمان کيفيت بوده است. دورنماي ما اين است که علاوه بر بهترين بودن در فيلد خود در ايران، در حوزه صادرات نيز مطرح باشيم. همه تلاش ما اين است که شرکت خود را به يک شرکت صادراتي تبديل کنيم و بتوانيم در آينده نزديک، سهم بسيار بزرگي از فروشمان را به اين حوزه اختصاص بدهيم تا بتوانيم درآمد آن را براي توسعه شرکت خرج کنيم.

 چه توصيه اي به دانش آموختگان مهندسي پزشکي داريد؟
تحريم ها به بحث تجهيزات پزشکي آسيب زيادي زد، اما هر تهديدي در عين حال يک فرصت است. تحريم ها فرصتي شد که بسياري از شرکت هاي واردکننده به فکر توليد افتادند و اکنون به مرحله اي رسيده ايم که حتي تجهيزات هايتک را نيز در ايران توليد ميکنيم. دانش و دانش آموخته اين حوزه را در کشور داريم، اما کسي که دنبال آن را بگيرد تاکنون نبوده است. به نظرم ارتباط بين صنعت و دانشگاه در زمان ما تقريبا صفر بود، اما اکنون اين ارتباط بسيار بهتر شده است و نيز ارادهاي براي کمک به شرکت هاي دانش بنيان وجود دارد. دانشجويان هم اگر مانند کشورهاي ديگر پايان نامه هايشان را به جاي مقاله، بر پايه توليد يک وسيله بگذارند، نتايج بسيار مثبتي درپي خواهد داشت. اگر دانشگاه ها توليدمحور شوند، پيشرفت بسيار خوبي خواهيم داشت و دانشجو هم براي ورود به حوزه طراحي و توليد مشتاق تر ميشود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور