آخرین خبر

مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی

مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران 22 دی ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد. در این مجمع علاوه بر انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان، اصلاحات اساسنامه اتحادیه با اکثریت آراء به تصویب رسید.

در این نشست، مظفر علیخانی، معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در خصوص اهمیت جایگاه تشکل‌های اقتصادی گفت: بررسی وضعیت تشکل‌های اقتصادی کشور، نشان می‌دهد که در جهت دستیابی به یک جامعه تشکلی توانمندتر و تأثیرگذارتر، ضروری است که معیارهای حکمرانی با دقت و حساسیت بیشتری توسط فعالان تشکلی کشور مورد توجه قرار گرفته و تشکل‌ها برای تحقق این ویژگی‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
علیخانی گفت: یکی از بارزترین ویژگی‌های مشترک تشکل‌های موفق، وجود اعضای فعال است. در تشکل‌هایی که تحت یک حکمرانی خوب اداره می‌شوند، بدون تردید اعضای آن مشارکتی فعال در تصمیم‌گیری‌ها و کارکردهای صنفی خود داشته و این مشارکت غالباً از طریق ایفای نقش اعضا در کمیته‌ها و کمیسیون‌های مرتبط شکل می‌گیرد.
پس از ارائه گزارش فرزاد حجازی فرهمند، دبیر اتحادیه درخصوص تغییرات اساسنامه، اعضا با اکثریت آرا آن را تصویب کردند و لیلا لطفی مدیر روابط عمومی اتحادیه خلاصه گزارشی از عملکرد چهار ساله اتحادیه ارائه کرد؛ سپس ابوالفتح صانعی، رامین فلاح و حسین رضوانی به تشریح بخشی از عملکرد چهارساله در حوزه‌های مختلف پرداختند. در این نشست خزانه‌دار اتحادیه نیز گزارش مالی اتحادیه را ارائه کرد و صورت‌های مالی مصوب شد.
در ادامه جلسه، انتخابات تعیین اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن آغاز شد. لازم به ذکر است این تشکل به منظور ساماندهی فعالیت‌های بازرگانی تجهیزات پزشکی و خدمات در امور مربوطه و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران، دفاع از منافع مشروع اشخاص حقیقی و حقوقی عضو اتحادیه به استناد بند (ک) ماده 5 قانون اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد.
اتحادیه توسط 7 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل و یک نفر بازرس از اعضای صاحب کارت بازرگانی اداره می‌شود. هیئت مدیره اتحادیه این اختیار را دارد که از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از اعضاء یک شخص حقیقی را به صورت موظف به عنوان دبیر انتخاب کند.
براساس آرای به دست آمده ابوالفتح صانعی، عباس براتی، محمد اسلامی‌پور، رامین فلاح، حسین لسان، مصطفی وجدان‌دار، حسین رضوانی، سید افشین یادآور نیک ‌روش و سعید میهن‌خواه به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره و حسن بیداری‌فر و مجید محمدیان به عنوان اعضای علی‌البدل هیأت مدیره انتخاب شده و قبول سمت کردند. همچنین براساس نتیجه به دست آمده از انتخابات تعیین بازرس، سهیل صادقیان به عنوان بازرس اصلی و سمیه حقوقی به عنوان بازرس علی‌البدل اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران برگزیده شده و قبول سمت کردند.
از ریاست کناره گیری کردم تا این فرصت در اختیار افراد با انگیزه تر و مشتاق تر قرار گیرد.

به بهانه برگزاری مجمع با آقای ابوالفتح صانعی، عضو هیئت مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، نایب رئیس فدراسیون واردات در خصوص انتخابات و نیز دیگر موارد گفت‌و‌گو کردیم.

به نظر شما انتخابات اخیر چه تاثیری در آینده مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی دارد؟
در این انتخابات نیز همانند انتخابات پیشین افرادی کاندید شدند تا بتوانند در جهت برطرف کردن و هموار کردن موانع کسب و کار حوزه اقتصادی تجهیزات پزشکی گام بردارند. این تیم با انتخاب ترکیبی از افراد قبلی تشکیل شد، با این تفاوت که دو نفر جدید به اعضای قبلی اضافه شدند تا با توان و تلاش بیشتری بتوانند مشکل فعالان اقتصادی این حوزه را کاهش دهند. من پس از انتخابات از ریاست کناره گیری کردم تا اگر شخصی با انگیزه، مسئولیت پذیرتر و مشتاق تر تمایل به حضور در سمت ریاست را داشت این فرصت در اختیار او قرار گیرد. از سوی دیگر، ریاست باید گردشی و برای همه تلاشگران و علاقمندان این جایگاه قابل دسترسی باشد.

نظرتان در رابطه با ارز دولتی و حذف آن در سال جدید چیست؟
دغدغه ما حذف ارز ترجیحی نیست، لذا با حذف ارز ترجیحی موافق هستیم و اتفاقاً در برنامه ریزی میان مدت و دراز مدت ارز غیر ترجیحی به سهولت تجارت ما کمک بیشتری می‌کند؛ به مفهوم دیگر به ما آزادی عمل در برنامه ریزی می‌دهد اما توجه داشته باشیم که در حوزه ملزومات پزشکی و دارو ما حدوداً 4 میلیارد دلار مصرف ارز داریم و فاصله ریالی ارز ترجیحی با ارز نیمایی در محدوده رقم مورد نیاز بالای 5 برابر شده است. برای پر کردن این شکاف 5 برابری، فقط 45 هزار میلیارد تومان کمک در بودجه به بیمه در نظر گرفته شده است لذا با یک حساب ساده مشخص می‌شود که این عدد، این شکاف را پوشش نمی‌دهد و ما به شدت دچار چالش خواهیم شد و باید شاهد کوچک شدن اقتصاد این حوزه و افت کیفی ملزومات پزشکی باشیم.
در خصوص تجهیزات پزشکی بیش از دو سال است که این اقلام از ارز نیمایی استفاده می‌کنند و تأمین اعتبار آن ارتباطی به بیمه ندارد و باید از اعتبار وزارت بهداشت یا سایر مراکز درمانی استفاده کنند. باز هم در این قسمت در حوزه اعتبار وزارت بهداشت ظاهراً تنها 29 درصد افزایش در بودجه پیش بینی شده که با عنایت به سایر هزینه‌های ستادی و میدانی وزارت بهداشت و مراکز درمانی این رقم بسیارناچیز است و این شکاف بزرگ ناشی از ارز ترجیحی تا نیمایی کماکان پابرجاست. در نتیجه دوباره با کوچک شدن اقتصاد در حوزه تجهیزات پزشکی روبرو می‌شویم و شاهد افت کیفی تجهیزات در حوزه تشخیص و درمان خواهیم بود زیرا ناچار می‌شویم به علت کمبود اعتبار از دستگاه‌های فرسوده و کم دقت استفاده کنیم یا در بخش‌های مهم و حیاتی از دستگاه‌ها و تجهیزاتی استفاده کنیم که استاندارد پایین یا ضعیفی دارند. این چرخه خود احتمال خطا در تشخیص و درمان را به همراه دارد و حتی هزینه درمان را هم به نوعی به علت دوباره کاری در تشخیص و درمان افرایش می‌دهد؛ صرف نظر از اینکه احتمال درمان بهتر در زمان مناسب و کوتاه‌تر را هم از بیمار می‌گیرد.

حذف تحریم‌ها چه تاثیری بر بازار تجهیرات پزشکی و حوزه درمان خواهد داشت؟
در صورت حذف تحریم‌ها میزان قابل توجهی از هزینه‌های انتقال پول به کمپانی‌ها کاهش پیدا می‌کند زیرا در شرایط تحریم امکان ارسال پول به صورت مستقیم از مبدأ تأمین ارز به مقصد وجود ندارد و برای واریز پول به حساب کمپانی ناگزیر هستیم از ایستگاه‌های مختلف بانکی و شرکتی استفاده کنیم که این امر موجب افزایش هزینه قابل توجهی برای ما می‌شود. از طرفی خطر گم شدن پول در مسیر ارسال هم بالا می‌رود که تقریباً بیش از 50 درصد از شرکت‌های ما دچار این مشکل شده‌اند و درگیر شکایت در محاکم داخل و خارج از کشور هستند.
مورد مهمتر اینکه در پی شرایط و نتایج سخت تحریم‌ها، در بحث اقلام و تجهیزات با فن آوری جدید دچار تأخیر در واردات و عرضه شده‌ایم و به همین علت، انگیزه‌ای برای واردات فن آوری جدید نداشته‌ایم؛ در نتیجه فاصله ما با کشورهای پیشرفته در حوزه درمان افزایش پیدا کرده است.

0/5 (0 دیدگاه)

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور