آخرین خبر

تجهیزات پزشکی

تکنولوژي در تجهيزات متداول پزشکي

نویسنده: سيده مينا مجابي (کارشناس تجهيزات پزشکي)

 

 

اختراع و نوآوري هميشه يک امر ارزشمند براي زندگي بشر و حفظ محيط زيست است، نوآوري در اختراعات قديمي سبب بهبود کاربري، بهبود حمل و نقل و کاهش هزينه ها  مي شود که اين امر هميشه يک کار ارزشمند و مفيد بوده است. در اين مقاله به نوآوري در تجهيزات متداول پزشکي که بسياري از ما حداقل يکبار در طول زندگي مان با  آن ها  و محدوديت هاي آن ها برخورد داشتيم و از آن ها استفاده کرديم مي پردازيم.

 کيسه سرم: به عنوان يک کالاي مصرفي پرکاربرد در مراکز درماني هميشه داراي محدوديت هاي جابه جايي بوده اما اکنون طراحي جديد کيسه سرم به منظور رفع مشکلات معمول و محدوديت هاي حرکتي و جابجايي يک طراحي خلاقانه محسوب مي شود.
شکل1

  پالس اکسي متر: براي تعيين ميزان درصد اشباع اکسيژن خون استفاده مي شود که عموما به سرانگشت بيمار يا لاله گوش يا انگشت پا در کودکان متصل مي شود که تغييرات حرکتي منجر به دم اتصال و کنده شدن آن مي شود اما اکنون کمپاني MASIMO سنسوري براي سنجش پالس اکسيمتري ارائه کرده است که به جاي انگشت بر روي پيشاني قرار مي گيرد و به صورت يک بار مصرف براي هر بيمار به کار مي رود. سنسور  TFA-1که به تازگي تاييديه FDA دريافت کرده، اين قابليت را دارد که نسبت به سنسور انگشتي آشکارسازي سريع تري انجام مي دهد و در حين جراحي و احيا و در مشکلات بدشکلي انگشت بيمار نيز دسترسي ساده تري دارد. به دليل استفاده به صورت مصرف هر سنسور براي يک بيمار، بسياري مشکلات و پيچيدگي هاي بهداشتي و نگهداشت کاهش مي يابد.

شکل2

آنژيوکت کودکان: اين وسيله يک سوزن طبي است که با هدف کاهش دردناکي حس تزريق در کودکان طراحي شده است. علاوه بر شکل ظاهري کودکانه، باند سوزن را پوشش داده و در مواقع حرکت ناگهاني، کودک را محکم و ثابت نگاه مي دارد.
شکل3

اولتراسوند: ترانسديوسر اولتراسوند بدون سيم و بدون صفحه نمايش Clarius- با قابليت اتصال به تلفن هوشمند و تبلت- با سايز کوچک و پرتابل، کاربرد اولتراسوند را مانند استتوسکوپ هاي پزشکي رايج و آسان خواهد کرد.

شکل4
جعبه کمک هاي اوليه هوشمند: کمک هاي اوليه خانگي بدون دانش چگونگي استفاده صحيح از آنها شايد چندان سودمند نباشند. کيت کمک هاي اوليه GALE علاوه بر ابزارهاي مورد نياز، شامل بخش هايي است که نيازمندي هاي پزشکي را سازماندهي مي کند. يک صفحه نمايش لمسي براي دسترسي به دستورالعمل هاي انجام پروسه هاي مختلف که شامل بريدگي ها، سوختگي ها، ضربات، شکستگي ها و موقعيت هاي رايج ديگري است که ممکن است در خانه براي هر کسي رخ  دهند. ابزارهايي مانند ترمومتر و پالس اکسي متر نيز در اين سيستم قابل استفاده است.
علاوه بر آن، در صورتي که نياز به دستورالعمل هايي باشد که در سيستم موجود نيست، GALE تماس ويدئويي با متخصصان آنکال برقرار مي کند تا دستورات لازم براي شرايط پيچيده تر را ارائه کنند. اين کيت در سفرهاي جاده اي در مناطقي که شبکه موبايل پشتيباني مي کند نيز قابل استفاده است.

شکل5

استتوسکوپ ديجيتال؛ تشخيص خانگي بيماري؛ اخيرا يکي از استارت آپ هاي Silicon Valley استتوسکوپ ديجيتالي را روانه بازار کرده که مدعي است مي تواند تحولي در دانش تله مديسين ايجاد کند. اين دستگاه اولين نمونه از نوع خود است که اينترنت اشيا را با سيستم سلامت ادغام کرده است.
دستگاه TytoCare در دو سيستم جداگانه TytoHome (براي استفاده در منزل) و TytoPro (استفاده هاي تخصصي و کلينيکال) عرضه شده است. با استفاده از کاربري آسان اين سيستم، افراد غيرحرفه اي مانند پرستارهاي خانگي، بيماران و والدين کودکان مي توانند اطلاعات تشخيصي مربوط به درجه حرارت بدن، قلب، ريه ها، گوش ها، بيني و گلو را در خانه چک کنند.
همچنين به واسطه بهره گيري سيستم از پلتفرم مبتني بر ابر، متخصصان مي توانند از راه دور اطلاعات را بررسي کنند و نياز به ويزيت رو در روي بيمار نباشد.
چنين سيستمي مي تواند سالانه چندين ميليارد در هزينه هاي درماني براي ويزيت هاي معمولي صرفه جويي داشته باشد.
اين سيستم تاييديه FDA را دريافت کرده و در وضعيت پيش فروش قرار دارد.

شکل6

ابزار جديدي براي بخيه زدن آسان:
بخيه زدن بخش غيرجالبي از يک عمل جراحي است و مي تواند کند و خسته کننده باشد. عليرغم پيشرفت تکنولوژي ها در اين زمينه، تمام سيستم هاي ارائه شده با يک اصول يکسان کار مي کنند.
دستگاه Switch  از کمپاني Mellon Medical، ابزار جديدي براي بخيه زدن است که فقط با يک دست قابل استفاده است و مي تواند در زمان اتاق عمل صرفه جويي زيادي کند. اين دستگاه هم براي بخيه زدن ساختارهاي لوله اي مانند عروق خوني و هم بافت هاي لايه اي مانند پوست مناسب است و در سايزهاي مختلفي براي کاربردهاي متفاوت در اختيار خواهد بود. دستگاه اوليه يک مدل 8cm است که براي جراحي شريان کاروتيد،  پيوند کليه و روند باي پس محيطي در نظر گرفته شده است.
شکل ظاهري اين ابزار شبيه به يک قيچي است که بين دو سر آن يک سوزن با يک شکاف وجود دارد. با بسته شدن سرهاي قيچي، سوزن از يک سر به سر ديگر مي گذرد و با بستن دوباره قيچي به جاي خود بازمي گردد. هر ميزاني که مورد نياز باشد مي توان اين عمل را به طور مکرر انجام داد بدون اينکه نيازمند تمرکز و چابکي فرد در گرفتن درزها و بستن آن ها باشد.
شکل7

پانسمان هوشمند با توانايي نظارت بر درمان و رهايش دارو: دانشمندان MIT يک پانسمان ساخته شده براساس تکنولوژي هيدروژل معرفي نموده اند که درون آن تجهيزات الکترونيکي و مخازن رهايش دارو تعبيه شده است، تا يک محافظ زخم فراهم کند که مي تواند علايم حياتي (مانند دما) را رصد کند، در صورت نياز دارو آزاد کند و در صورتي که روند درماني کند شد با روشن شدن باند، آن را مشخص سازد.
تجهيزات الکترونيکي معمولا سخت و خشک هستند و در مقابل، بدن نرم و مرطوب است. اين دو سيستم ويژگي هاي کاملا متفاوتي دارند و به سختي با هم سازگار مي شوند، اين مسئله انگيزه اي بود تا سيستم هاي الکترونيکي با استفاده از هيدروژل قابل کشش پديد آيند.
ورقه اي از هيدروژل بر روي ماتريسي از جزاير پليمري (قرمز) کشيده مي شود که مي توانند تجهيزات الکترونيکي مانند چيپ هاي نيمه رسانا، چراغ هاي LED و سنسورهاي دمايي را محافظت کنند.
اين ماده قابل کشش علاوه بر خارج از بدن مي تواند براي کاربردهاي درون بدن نيز سودمند باشد، به عنوان مثال مي توان سنسورهاي گلوکز و يا حتي پروب هاي عصبي نرم و سازگاري را با استفاد از اين تکنولوژي در بدن کاشت.
شکل8

برس هوشمند: اولين برس موي هوشمند که کمک مي کند وضعيت سلامت موها را بررسي نموده و ارتقا دهيد. اين سيستم با اتصال به اپليکيشن مربوطه، مراقبت خوبي از موها فراهم آورده و درمان هايي براي رفع مشکل موجود پيشنهاد مي کند.

شکل9

سيستم Echo: داراي سنسورقابل انعطافي است که ظرف چند ثانيه با حذف لايه مرده پوست و ايجاد فقط ساييدگي بسيار کوچکي اطلاعات سطوح قند خون را ثبت و در هر دقيقه به اپليکيشن ارسال مي کند.
شکل10

منبع:
1- Pinterest(Pinterest • The world’s catalog of ideas)
2-www.mdtmag.com
3-MedETech channal(سرکار خانم دکتر عطيه پوربختيار)
4-www.tytocare.com

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور